De zomer is nu echt voorbij. De herfst is aangebroken. Bij elk seizoen staan modetijdschriften vol met de nieuwste modetrends en modeblogs beschrijven de nieuwe mode must-haves van het seizoen. Modewinkels hangen alweer vol met nieuwe herfst- wintercollecties. Het is nu tijd om te gaan passen en kopen! Dat voel je.
Elk seizoen willen we iets nieuws. Of wordt dat ons opgelegd? Ik vind het heel fijn om mijn look te updaten, verfrissen en mezelf te vernieuwen en laat me graag inspireren door alles om me heen op straat, in de winkel, de catwalkshows, tijdschriften, boeken, films en reizen. En dit vertaal ik graag naar mijn eigen stijl.
We zien veel verschillende looks en het modebeeld is gevarieerd. Tegelijkertijd met de internationale handel en vele ketens is het makkelijk om dezelfde blouse, t-shirt, jeans of winterjas te kopen of je nou in Parijs, Amsterdam, New York of Shanghai woont en lijk je snel allemaal op elkaar. Maar waar blijft je identiteit? Wat wil je over jezelf vertellen?
Volgens Elsevier Stijlnummer September 2014: “We kleden ons uit de behoefte en noodzaak om anderen iets te vertellen over onszelf. Onze uiterlijke presentatie weerspiegelt ons innerlijk, onze wensen en bedoelingen, gedachten en gevoelens.”
Winkelen om kleren te vinden die past bij je identiteit en imago is mooi. Maar wel lastig. Veel collecties zijn vrij doorsnee en hebben weinig eigenheid. Bovendien denken modewinkels niet altijd mee met de klant. “Wat wil je uitstralen? Hoe wil je overkomen? Staan de kleur en snit jou?” zijn extraordinaire vragen.
Wanneer ik in een winkel binnenstap hoor ik geregeld: “Mooie collectie, hè?, Kijk hoe mooi de collectie er dit seizoen uitziet! Prachtige kleuren en die staan zo goed bij elkaar!” Maar wat past bij mij?, denk ik dan. Het valt mij op dat modewinkels niet communiceren met hun klant. Er is afstand.
Wellicht niet zo verwonderlijk wanneer veel kleding wordt geproduceerd elk seizoen. Uit een rapport van MVO blijkt dat 30% van de kleding overblijft en nooit verkocht wordt, 30% gaat in de uitverkoop en 40% wordt tegen de volle prijs verkocht. Het draait om de verkoop.
Ik ben van mening dat het om de klant gaat. Wat versterkt jou? Welke kleding heb je nodig om je eigen IK naar voren te halen? Hoe wil je gezien worden? Dan ontstaat er echte communicatie tussen de klant, mode en winkel. En dat hebben we hard nodig.
Carina van der Kloet is eigenaar en personal stylist. Ze is afgestudeerd aan het Fashion Institute of Technology (F.I.T.) in New York.
Ze heeft twintig jaar ervaring op het gebied van kleding, uitstraling en imago. Ze verzorgt 1-1 advies en groepstrainingen. Ze heeft advies gegeven aan meer dan duizenden mensen waaronder management, ondernemers, expatriates en diplomaten werkend bij diverse (internationale) organisaties.
Zij is in Frans sprekende landen in Afrika en de Verenigde Staten opgegroeid. Ze spreekt Engels, Frans en Nederlands. Vanaf jonge leeftijd was ze gefascineerd door diverse culturen, kleding en uniformen.
"Carina van der Kloet verzorgt voor ons de Styling en Imago workshop als onderdeel van de Masterclass Stratego voor vrouwen. Op humorvolle maar vooral respectvolle wijze laat ze de deelnemers zien dat er vaak maar kleine aanpassingen nodig zijn om meer impact te krijgen. Bovendien lukt het haar om iedereen geboeid te houden tijdens de workshop," Monic Buhrs en Elisa de Groot, oprichters In Touch Women Resource Management
"Werken met Carina van der Kloet was zonder twijfel de beste investering die ik in mijn bedrijf heb gedaan. Het non-verbaal communiceren van je boodschap is cruciaal voor ondernemers. Carina helpt je om je zakelijke boodschap buiten woorden te belichamen. Ze begrijpt de nuances in je waarden en vertaalt ze naar praktische 3D-uitingen ervan. Ik kan haar niet genoeg aanbevelen. Als je je boodschap serieus neemt, moet je samenwerken met deze expert."
CARINA
Personal Styling
Wilhelminastraat 39
1054 VV Amsterdam
T 020 – 685 34 15
info@carinapersonalstyling.nl